I filmen intervjuas Nomi Madolo, rektor för vuxenutbildningen i Partille kommun, av Jenny Hostetter.
Hon beskriver det systematiska kvalitetsarbetet på sfi och övriga vux utifrån två olika aspekter; kvalitetsmått från statistik samt processer och elevdialog för utveckling och lärande. Hon resonerar om fördelarna med fokusgruppsintervjuer i förhållande till enkäter för att fånga upp elevernas åsikter om utbildningen och ger även exempel på hur hon som rektor tar fasta på elevernas behov när hon leder lärarna i pedagogiskt utvecklingsarbete.
Nomi Madolo talar om följande aspekter av elevkartläggningen:
- Utvecklingsprocesser och dialog kompletterar kvalitetsmåtten
- Klassrumsbesök kopplade till resultatuppföljningen
- Kollegialt lärande med fokus på dokumenterade elevbehov
- Prövande arbetssätt i tvålärarsystem
- Elevers delaktighet i kvalitetsarbetet
- Utvärderande intervjuer med stöd på modersmål
- Systematiskt kvalitetsarbete i årshjul och scheman